Η κολύμβηση αποτελεί ένα από τα δημοφιλέστερα αθλήματα στον κόσμο.  Το υγρό στοιχείο αποτελεί για όλες τις ηλικίες μια πρόκληση, αφού μέσα από αυτό θα κατακτηθούν πολλαπλά οφέλη για την υγεία.

Από την πρώτη βρεφική ηλικία και την πρώτη επαφή με το υδάτινο στοιχείο αναπτύσσεται μια εξοικείωση και σταδιακά μια ασφάλεια η οποία θα αποτελέσει το προπαρασκευαστικό δρόμο για την σωστή εκμάθηση και τελειοποίηση των τεχνικών του αθλήματος στη παιδική και εφηβική ηλικία.  Η γνώση της κολύμβησης θεωρείται πια μια από τις βασικές εκπαιδεύσεις που πρέπει να έχει ένας άνθρωπος ιδιαίτερα σε χώρες που περιβάλλονται από όμορφες ακτές όπως η Ελλάδα.  Στατιστικά ο πνιγμός αποτελεί την δεύτερη αιτία απώλειας ζωής σε ηλικίες από 5-24 ετών (KidsHealth.org) και το γεγονός αυτό υποδηλώνει το μεγάλο πλεονέκτημα της κολυμβητικής γνώσης.

Η κολύμβηση είναι ένα άθλημα χαμηλής ενέργειας (low impact), αλλά ταυτόχρονα υψηλής έντασης (high intensity workout).  Αυτό αποτελεί έναν εξαιρετικό συνδυασμό διότι δεν παρατηρούνται οι τραυματισμοί στο μυοσκελετικό όπως έχουμε σε αθλήματα επαφής (ποδόσφαιρο, μπάσκετ κ.α.).  Όταν το σώμα βρίσκεται μέσα στο νερό, λόγω της άνωσης, μπορεί να εκτελέσει ασκήσεις δίχως να υπάρχει η δύναμη πρόσκρουσης των άκρων με το έδαφος το οποίο μεταφράζεται σε ελάχιστες συμπιεστικές δυνάμεις στις αρθρώσεις και προστασία αυτών.  Επίσης το νερό είναι κατά 800 φορές πυκνότερο από τον αέρα γεγονός που εξασφαλίζει μια εν γένει αντίσταση στην ανθρώπινη κίνηση που αυξάνει τη δυναμική της εκγύμνασης των μυϊκών ομάδων των άκρων και του κορμού καθώς και την αύξηση κατανάλωσης θερμίδων.

Το καθένα από τα κολυμβητικά στυλ γυμνάζει  διαφορετικές μυϊκές ομάδες που στο σύνολό τους προσφέρουν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στο μυοσκελετικό του παιδιού, βελτιώνοντας την μυϊκή δύναμη και την ελαστικότητα των αρθρώσεων.

Η εκμάθηση των τεχνικών αναπνοής κατά τη διάρκεια της κολυμβητικής διεργασίας συμβάλλουν  στη σωστή οξυγόνωση των ιστών, τον συγχρονισμό του αναπνευστικού, καρδιαγγειακού και μυοσκελετικού συστήματος και κατ’ επέκταση στη μυϊκή χαλάρωση και ηρεμία όταν η προπόνηση θα έχει τελειώσει.

Στα υπέρβαρα παιδιά η κολύμβηση παρέχει διπλό πλεονέκτημα. Πρώτον η άνωση του νερού βοηθά στα παιδιά αυτά να αθληθούν και να ανταπεξέλθουν στη δραστηριότητα και δεύτερον είναι ότι επιταχύνεται σταδιακά η απώλεια βάρους λόγω της αυξημένης αντίστασης που παρέχει το υδάτινο στοιχείο.  Έτσι το παχύσαρκο παιδί θα βλέπει το σώμα του να αλλάζει βελτιώνοντας ταυτόχρονα την ψυχολογία του και την αυτοεκτίμησή του.

Η αρμονική μυϊκή ανάπτυξη, η συμμετρία καθώς και ο μυϊκός συγχρονισμός που επιτυγχάνεται με την κολύμβηση βοηθά στη διατήρηση της σωστής δύναμης στους μυς της ράχης, βελτιώνει τη στάση του σώματος του παιδιού στην καθημερινότητα καθώς επίσης  είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη σε παιδιά που πάσχουν από σκολίωση και κύφωση ως ένας επικουρικός παράγοντας στο σύνολο της θεραπευτικής προσέγγισης.

Τέλος αποτελεί ένα εξαιρετικό μέσο θεραπείας για βρέφη και παιδιά με συγγενή προβλήματα στο μυοσκελετικό τους σύστημα όπως η συγγενής υποτονία, το σύνδρομο Down, καθώς ή άνωση του νερού τους ενθαρρύνει και τους βοηθά να μεταφέρουν το σώμα τους και η αντίστασή του να ενδυναμώνει τις μυϊκές τους ομάδες.  Επίσης η θερμοκρασία του νερού της πισίνας βοηθά στο να χαλαρώσουν μυϊκές ομάδες με αυξημένο μυϊκό τόνο (σπαστικότητα), έτσι ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν οι αρθρώσεις του παιδιού σε μεγαλύτερο εύρος.

Όλα αυτά βέβαια υπό την καθοδήγηση ειδικών ανθρώπων που έχουν την εκπαίδευση και την εμπειρία να διδάξουν σωστά την όμορφη σχέση του ανθρώπου με το νερό.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΚΟΥΔΕΛΗΣ MD. Ph.D.

Ορθοπαιδικός Χειρουργός, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών, Εξειδικευθείς στην Αρθροσκοπική Χειρουργική και την Ορθοπαιδική Αθλητιατρική Ενηλίκων και Παίδων Χαϊδελβέργη, Γερμανία. www.goudelis.gr

 

Share this Star Pool Center page!
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *