Οι δραστηριότητες με τις οποίες τα παιδιά αξιοποιούν το χρόνο τους, εκτός των ωρών του σχολείου συνήθως αποκαλούνται «εξωσχολικές» και καλύπτουν τομείς, όπως: άθλησης και εξάσκησης σωματικών/ κινητικών δεξιοτήτων (αθλήματα, χορός, μπαλέτο), μουσικής (εκμάθηση μουσικού οργάνου), ξένων γλωσσών, καλλιτεχνικών (ζωγραφική, εικαστικά, θέατρο κ.ά.) και ένταξης σε ομάδες (θεατρικό παιγνίδι, χορωδία, σκάκι, πρόσκοποι κλπ.). Είναι εξαιρετικά λυπηρό και αποκαρδιωτικό να ακούμε τα παιδιά Δημοτικού, αλλά και τους εφήβους να παραπονούνται ότι δεν έχουν καθόλου ελεύθερο χρόνο, εννοώντας τον αδόμητο χρόνο, τον οποίο μπορούν να αξιοποιήσουν κατά βούληση.

Οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα αφενός, για την υπερβολική δέσμευση του ελεύθερου χρόνου ακόμη και των πολύ μικρών παιδιών, τα οποία δε βρίσκουν χρόνο για ελεύθερο παιχνίδι και αφετέρου, (στην περίπτωση που υπάρχει ελεύθερος χρόνος) για τη λανθασμένη αξιοποίησή του από τα παιδιά με υπερβολική έκθεση μπροστά από την οθόνη της τηλεόρασης ή του υπολογιστή.

Ειδικά οι έφηβοι προτιμούν περισσότερο τις καθιστικές από τις σωματικές δραστηριότητες, επιδεικνύοντας ιδιαίτερη προτίμηση στην ακρόαση μουσικής και τη χρήση υπολογιστή και διαδικτύου. Οι έφηβοι που αθλούνται κατά την εφηβεία βρέθηκε ότι έχουν καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία, υψηλότερη αυτοεκτίμηση και χαρακτηρίζονται από μεγαλύτερη ικανοποίηση από τη ζωή. Επίσης, βρέθηκε ότι η καλή ψυχική υγεία των εφήβων συσχετίζεται θετικά με δραστηριότητες στις οποίες επιδίδονται κατά τον ελεύθερο χρόνο τους με όλη την οικογένεια, όπως τα οικογενειακά γεύματα. Γενικά, καλό είναι ο ελεύθερος χρόνος να μην γεμίζει ολόκληρος με δραστηριότητες, αλλά να μένει και αρκετός για το ίδιο το παιδί, ώστε να τον διαθέτει για παιχνίδι, ή όπως αυτό θέλει.

Η πίεση, μπορεί να μας βοηθήσει να τελειώσουμε πράγματα στην ώρα μας, να μας αναγκάσει να γίνουμε πιο οργανωτικοί, να μας δώσει ώθηση να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε.

Η υπερβολική πίεση μπορεί να αποδειχθεί καταστρεπτική τόσο στους ενήλικες όσο και στα παιδιά. Μεταξύ του σχολείου, των σχολικών καθηκόντων, τις εξωσχολικές δραστηριότητες, την οικογένεια και τους φίλους, τα παιδιά μπορεί να έχουν ελάχιστο κενό χρόνο. Όπως όμως έχουμε πει και σε προηγούμενο άρθρο, τα παιδιά χρειάζονται χρόνο για να είναι παιδιά χωρίς να έχουν να αντιμετωπίσουν τις πιέσεις της ενήλικης ζωής. Όταν τους επιτρέπουμε να συμπεριφερθούν ως παιδιά και ανάλογα με την ηλικία τους, τότε ενισχύεται η φαντασία και η δημιουργικότητά τους. Αντίθετα, όταν οι πιέσεις που δέχονται είναι υπερβολικές, οι συνέπειες είναι αρνητικές και μπορεί να έχουν μακροπρόθεσμα αποτελέσματα.

Είναι φυσικό για τους γονείς να θέλουν τα παιδιά τους να έχουν καλές επιδόσεις στο σχολείο, στον αθλητισμό και στη ζωή γενικότερα. Όταν όμως οι γονείς πιέζουν να κάνουν τα πάντα με τελειότητα, τα παιδιά υποφέρουν. Για παράδειγμα, οι γονείς θα μπορούσαν αντί να πιέζουν ένα παιδί να τα πάει καλά σε μία δραστηριότητα, να το ενθαρρύνουν να μάθει μέσα από αυτήν. Αν δεν τα πάει καλά, θα μπορούσαν να το ενθαρρύνουν να πει ό,τι έμαθε από την εμπειρία αυτή. Με αυτόν τον τρόπο, το παιδί μαθαίνει όχι μόνο μέσα από την επίδοσή του, αλλά και από τα λάθη του, κάτι που είναι πολύ πιο παραγωγικό από την πίεση να αποδίδει πάντοτε καλά. Προσοχή όμως, τα παιδιά είναι πολύ πιθανό να μην εξωτερικεύσουν την πίεση που νιώθουν, γιατί φοβούνται πως θα απογοητεύσουν τους γονείς τους για αυτό και προσαρμόζονται στις δικές τους διαθέσεις. Οι γονείς σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να προσπαθήσουν να ερμηνεύσουν άλλου είδους συμπεριφορές (πχ. επιθετικότητα, γκρίνια) που είναι πολύ πιθανό να συνδέονται με την πίεση που βιώνουν.

Για κρίνει ένας γονιός αν η μέρα του παιδιού του είναι σωστά οργανωμένη ή υπερφορτωμένη καθώς επίσης και αν το παιδί είναι ικανοποιημένο από την καθημερινότητα του ας επιχειρήσει να απαντήσει στα παρακάτω ερωτήματα:

1) Σημειώνει το παιδί πρόοδο σε όλες τις ασχολίες του;

2) Δείχνει προθυμία;

3) Μήπως ο γονιός κρατάει το παιδί υπερ-απασχολημένο για να εξυπηρετούνται κάποιες δικές του ανάγκες;

 

4) Μήπως το παιδί τσακώνεται συχνά με τα άλλα παιδιά όταν έρχονται να παίξουν μαζί του;

5) Είναι το παιδί ικανό να κάνει σωστή κατανομή και κατάλληλη αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου του;

6) Ο γονιός περνά αρκετό χρόνο με το παιδί; Αν ο χρόνος που       καταναλώνει το παιδί σε δραστηριότητες εκτός σχολείου είναι πολύ    περισσότερος από το χρόνο που περνά στο σπίτι, τότε ίσως το παιδί να έχει πολύ φορτωμένο πρόγραμμα.

Ας μην ξεχνάμε λοιπόν όλοι μας να ακούμε τα παιδιά μας και να προσπαθούμε να τα γεμίζουμε με γεμάτες στιγμές μέσα στις οποίες θα νοιώθουν ήρεμα και χαρούμενα. Εξάλλου , μόνο έτσι θα ολοκληρωθεί ο ρόλος ενός γονέα βλέποντας το παιδί του χαρούμενο και ικανοποιημένο.

Ράνια Γ. Φιλίππου

Εθνίκης Αντιστάσεως 7Β

6972709703, 2310254443

 

Share this Star Pool Center page!
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *